1. Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Savatthi w
Gaju Jeta w Parku Anathapindiki. Tam odezwał się do mnichów tak:
„Mnisi”. „Czcigodny panie”, odpowiedzieli. Zrealizowany rzekł to:
2. Mnisi, pouczę was o ponownym pojawieniu się w zgodzie z własną aspiracją. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak, czcigodny panie”. Zrealizowany rzekł to:
3. Tu mnisi, mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogatych szlachetnych!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
4-5. I znów, mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogatych braminów! ... gospodarzy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
6. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że bogowie nieba Czterech Wielkich Króli są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów nieba Czterech Wielkich Króli!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
7-11. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że bogowie nieba Trzydziestu trzech ... bogowie Yamy ... bogowie nieba Tusita ... bogowie cieszący się kreacją ... bogowie sprawujący kontrolę nad kreacjami innych są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów sprawujących kontrolę nad kreacjami innych!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
12. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Tysiąca jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Tysiąca trwa przenikając światowy system tysiąca światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak człowiek o dobrym wzroku mógłby wziąć w swoją rękę żołądź i przeglądać go, tak Brahma Tysiąca trwa przenikając światowy system tysiąca światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Tysiąca!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
13-16. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Dwóch Tysięcy ... Trzech Tysięcy ... Czterech Tysięcy ... Pięciu Tysięcy jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Pięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system pięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak człowiek o dobrym wzroku mógłby wziąć w swoją rękę żołądź i przeglądać go, tak Brahma Pięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system pięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Pięciu Tysięcy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
17. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Dziesięciu Tysięcy jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Dziesięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system dziesięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak dobry klejnot berylu, najczystszej wody, ośmiokątny, dobrze wycięty, leżący na czerwonym brokacie, żarzy się, promieniuje i lśni, tak też Brahma Dziesięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system dziesięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Dziesięciu Tysięcy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
18. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Stu Tysięcy jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Stu Tysięcy trwa przenikając światowy system stu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak ornament z najczystszego złota, bardzo zręcznie ukształtowany w piecu przez sprytnego złotnika, leżący na czerwonym brokacie, żarzy się, promieniuje i lśni, tak też Brahma Stu Tysięcy trwa przenikając światowy system stu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Stu Tysięcy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
19-32. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Promieniści bogowie ... bogowie o Ograniczonej Radiacji ... bogowie o Niezmierzalnej Radiacji ... bogowie Wielkiej Chwały ... bogowie Wielkiego Owocu ... bogowie Aviha ... bogowie Atappa ... bogowie Sudassa ... bogowie Sudassi ... bogowie Akanittha są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów Akanittha!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
33-36. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że bogowie bazy nieskończonej przestrzeni ... bogowie bazy nieskończonej świadomości ... bogowi bazy nicości ... bogowie bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji”. Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
37. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Myśli: "Ach, żebym tak realizując dla siebie z bezpośrednią wiedzą mógł tutaj i teraz wkroczyć i trwać w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz!" I przez realizację dla siebie z bezpośrednią wiedzą tutaj i teraz wkracza i trwa w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz. Mnisi, ten mnich w ogóle nie pojawia się ponownie. Oto co powiedział Zrealizowany. Mnisi byli zadowoleni i ucieszeni słowami Zrealizowanego.
2. Mnisi, pouczę was o ponownym pojawieniu się w zgodzie z własną aspiracją. Słuchajcie i bacznie uważajcie na to co powiem”. „Tak, czcigodny panie”. Zrealizowany rzekł to:
3. Tu mnisi, mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogatych szlachetnych!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
4-5. I znów, mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogatych braminów! ... gospodarzy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
6. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że bogowie nieba Czterech Wielkich Króli są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów nieba Czterech Wielkich Króli!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
7-11. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że bogowie nieba Trzydziestu trzech ... bogowie Yamy ... bogowie nieba Tusita ... bogowie cieszący się kreacją ... bogowie sprawujący kontrolę nad kreacjami innych są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów sprawujących kontrolę nad kreacjami innych!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
12. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Tysiąca jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Tysiąca trwa przenikając światowy system tysiąca światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak człowiek o dobrym wzroku mógłby wziąć w swoją rękę żołądź i przeglądać go, tak Brahma Tysiąca trwa przenikając światowy system tysiąca światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Tysiąca!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
13-16. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Dwóch Tysięcy ... Trzech Tysięcy ... Czterech Tysięcy ... Pięciu Tysięcy jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Pięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system pięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak człowiek o dobrym wzroku mógłby wziąć w swoją rękę żołądź i przeglądać go, tak Brahma Pięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system pięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Pięciu Tysięcy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
17. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Dziesięciu Tysięcy jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Dziesięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system dziesięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak dobry klejnot berylu, najczystszej wody, ośmiokątny, dobrze wycięty, leżący na czerwonym brokacie, żarzy się, promieniuje i lśni, tak też Brahma Dziesięciu Tysięcy trwa przenikając światowy system dziesięciu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Dziesięciu Tysięcy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
18. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Brahma Stu Tysięcy jest długowieczny, piękny i cieszy się wielkim szczęściem. A Brahma Stu Tysięcy trwa przenikając światowy system stu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Tak jak ornament z najczystszego złota, bardzo zręcznie ukształtowany w piecu przez sprytnego złotnika, leżący na czerwonym brokacie, żarzy się, promieniuje i lśni, tak też Brahma Stu Tysięcy trwa przenikając światowy system stu tysięcy światów i trwa przenikając istoty które się tam urodziły. Mnich myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie Brahmy Stu Tysięcy!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
19-32. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że Promieniści bogowie ... bogowie o Ograniczonej Radiacji ... bogowie o Niezmierzalnej Radiacji ... bogowie Wielkiej Chwały ... bogowie Wielkiego Owocu ... bogowie Aviha ... bogowie Atappa ... bogowie Sudassa ... bogowie Sudassi ... bogowie Akanittha są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów Akanittha!” Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
33-36. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Słyszy, że bogowie bazy nieskończonej przestrzeni ... bogowie bazy nieskończonej świadomości ... bogowi bazy nicości ... bogowie bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji są długowieczni, piękni i cieszą się wielkim szczęściem. Myśli: „Och żebym tak po rozpadzie ciała, po śmierci, mógł pojawić się ponownie w towarzystwie bogów bazy ani-percepcji-ani-nie-percepcji”. Skupia swój umysł na tym, ustanawia go, rozwija go. Te aspiracje i to jego trwanie tak utrzymane przy istnieniu i kultywowane, wiodą go do jego ponownego pojawienia się tam. To mnisi jest ścieżka, droga co prowadzi do ponownego pojawienia się tam.
37. I znów mnich posiada wiarę, cnotę, uczoność, szczodrość i zrozumienie. Myśli: "Ach, żebym tak realizując dla siebie z bezpośrednią wiedzą mógł tutaj i teraz wkroczyć i trwać w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz!" I przez realizację dla siebie z bezpośrednią wiedzą tutaj i teraz wkracza i trwa w wyzwoleniu umysłu i wyzwoleniu przez zrozumienie co bez skaz przez wyczerpanie skaz. Mnisi, ten mnich w ogóle nie pojawia się ponownie. Oto co powiedział Zrealizowany. Mnisi byli zadowoleni i ucieszeni słowami Zrealizowanego.